Ieder jaar neemt het aantal klachten over vuurwerk toe. De meeste meldingen gaan over harde knallen van vuurwerkbommen en andere geluidsoverlast. Ook onze veiligheidsdiensten doen een dringende oproep om maatregelen te nemen omdat zij hun taken steeds moeilijker kunnen uitvoeren. In de huidige APV staan geen concrete maatregelen met betrekking tot het beperken van de toenemende overlast. Het is tijd om dit aan te pakken en daarom dient GroenLinks West Betuwe op 19 februari de motie Vuurwerkoverlast in.

Met deze motie willen wij het de inwoners van West Betuwe mogelijk maken met elkaar een gebied of kern vuurwerkvrij te verklaren. Ook pleiten wij ervoor dat er geen vuurwerk wordt afgestoken rond winkelcentra, verzorgingshuizen, monumentale panden en locaties waar veel dieren verblijven en moeten vreugdevuren verboden worden omdat zij een grote belasting zijn voor milieu en hulpdiensten.

De coalitie wil graag eerst een onderzoek doen in de gemeente voor zij iets verandert in de APV rondom vuurwerk, maar omdat er is er al genoeg onderzoek is gedaan op zowel lokaal als landelijk niveau waaruit blijkt dat een ruime meerderheid van de bevolking de vuurwerkoverlast wil verminderen, vindt GroenLinks West Betuwe het  belangrijk om nu gehoor te geven aan de oproep van politie, ambulancepersoneel en inwoners zodat nieuwe maatregelen op tijd kunnen worden uitgewerkt.

Er was in de stemming geen meerderheid voor de motie. Wel gaven een aantal partijen aan dat ze het een sympathieke motie vinden en behoefte hebben aan een onderzoek naar vuurwerkoverlast.