Als GroenLinks zijn we in het algemeen tegen meer asfalt, omdat inmiddels bewezen is dat dat op termijn niet tot minder files leidt. Er moeten minder auto’s komen en wij leggen liever de nadruk op meer en betaalbaar openbaar vervoer. In dit traject moeten we realistisch zijn: er is waarschijnlijk geen weg terug.

Dus willen wij er op zijn minst voor zorgen dat de leefbaarheid van Waardenburg vergroot wordt door bijvoorbeeld de op- en afrit naar het noorden te verplaatsen. Dat is wat we ook in de gemeentelijke reactie hadden gevraagd, maar de minister veegt dit van tafel. We worden afgescheept met stoplichten onder aan de afrit om het sluipverkeer tegen te gaan. Dat gaat niet echt bijdragen aan de leefbaarheid van het dorp, integendeel. Wat wel wordt toegezegd is dat een asymmetrische variant in de planvormingsfase onderzocht gaat worden. Dat wil nog niet zeggen dat die er ook gaat komen, maar het is wel een mooie toezegging. In deze variant verschuift de uitbreiding naar 2x4 stroken richting bedrijventerrein en komt de snelweg dus niet dichter bij de Bunga woningen.

Gelukkig was de raad uitzonderlijk eensgezind in deze vergadering: als onze wensen voor de leefbaarheid van Waardenburg niet serieus worden genomen, zullen we niet zomaar tekenen. De vraag is nu wat de andere twee gemeenten zullen doen? Het worden spannende weken.