Gezien het recente rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving zou je je af kunnen vragen of het verbreden van de A2 nog wel noodzakelijk is. Corona zorgt, volgens dit rapport definitief voor minder verkeer in de toekomst dus het verbreden van snelwegen zou minder noodzakelijk zijn dan het nu lijkt. Voeg daar nog eens aan toe dat uit onderzoek blijkt dat de verkeersdruk na verbreding gelijk blijft aan de huidige waarde, dan kun je je afvragen wat de meerwaarde van dit hele project is. Desalniettemin zet de overheid de plannen gewoon door dus dat betekent dat wij deze plannen zodanig moeten ombuigen dat het de inwoners van Waardenburg in ieder geval  meer ruimte en lucht geeft.

Wij zijn er dan ook voor, dat in de planvorming de verplaatsing van de op/afrit naar het noorden, alsnog wordt meegenomen, zodat het sluipverkeer door het centrum van Waardenburg in ieder geval zal verdwijnen en de leefbaarheid in het dorp er sterk op vooruit zal gaan.

Verder zijn wij voor het uitvoeren van een nulmeting  voor geluid, trillingen en luchtkwaliteit, met daaraan gekoppeld een onderzoek naar de  cumulatieve effecten daarvan, waarbij ook de trein en de schepen op de Waal worden meegenomen. De resultaten van deze onderzoeken moeten mede bepalend zijn voor de verdere planontwikkeling.

Naast dit onderwerp speelt ook de dijkverhoging een grote rol binnen onze gemeente en ook hierin moeten er duidelijke signalen aan de nationale overheid afgeven worden.

Laat ik voorop stellen dat de veiligheid van de inwoners van West Betuwe voor G.L. prioriteit heeft. Wij zijn dan ook absoluut niet tegen dijkversterking, maar onze bezwaren richten zich vooral op de manier waarop deze versterkte dijken tot stand gaan komen. De afweging tussen algemeen belang en privé belang is wat ons betreft nogal uit balans, terwijl de commissie Boertien indertijd duidelijk heeft aangegeven dat burgerbelangen, zij het realistisch, leidend moeten zijn in de te bepalen keuzes. De plannen zoals die er nu liggen zijn in onze ogen op een aantal plaatsen zeer schadelijk voor de natuur en burgerinitiatieven (zoals de Ideale Rivierdijk) om de natuur wat meer te ontzien moeten wat ons betreft dan ook serieus onderzocht worden.

De landelijke discussie over meer transparantie bij de totstandkoming van overheidsbesluiten gaat zeker ook in onze gemeente op. De communicatie tussen overheid en direct betrokken inwoners is ronduit bedroevend.

Kortom er is nogal het een en ander misgegaan en wij willen dan ook alleen, met terug verwijzing naar het rapport van de commissie Boertien, dit voorstel steunen als er door de wethouder duidelijke voorwaarden aan het Waterschap gesteld worden.

Als Waterschap, provincie en gemeente zich pro-actiever opstellen naar direct betrokkenen kan er volgens ons gezamenlijk naar oplossingen en besluiten gezocht worden, die in ieder geval door iedereen begrepen worden.