tekening: Kyra Sacks

Burgers in West Betuwe worden regelmatig opgeroepen om van zich te laten horen zodat begripvolle wethouders kunnen reageren op hun zorgen met: ‘kan ik me voorstellen’, ‘vervelend’ en ‘ik snap het gevoel’. Woorden die recent nog klonken bij de rotonde in Hellouw, bij de A2 in Waardenburg en nu dus bij het project de Gastvrije Waaldijk die als mee-koppelkans tot dependance van de Efteling wordt uitgewerkt. Van Nijmegen tot Gorinchem. Een beleving die straks geen toerist meer kan missen omdat er aan alle kanten gewerkt wordt om de rivier de Waal ‘robuust’ en ‘netjes’ op de kaart te zetten.

‘We hebben ervoor gekozen.’ Met die misleidende woorden werd de bijeenkomst geopend. We heeft namelijk het Masterplan goedgekeurd. We heeft goedgekeurd dat er betonnen tribunes in de dijk komen om de Waal te ervaren. We heeft ook al tientallen betonnen bankjes en plateaus ingetekend langs de dijk als rust- en beleefpunten. We heeft bedacht dat de fiets- en wandeldijk overal vijf meter breed moet worden en We wil een betonnen rand langs de hele Waaldijk aanleggen zodat auto’s, vrachtauto’s en tractoren elkaar makkelijk kunnen passeren. En We vindt trouwens ook dat de scholieren geen licht nodig hebben op de dijk, die moeten maar langs de provinciale weg gaan fietsen.

Maar wie is We? Spreekt het Koningshuis niet ook altijd het volk in meervoud toe? We zijn in ieder geval niet de burgers die van zich lieten horen tijdens de bijeenkomst. Ook niet de gemeenteraad, want die is overvallen door de misleidende, bijna slinkse wijze waarop het Waterschap, de ANWB, de verantwoordelijke Wethouders en de Provincie de noodzakelijke dijkverzwaring hebben gekoppeld aan het project de Gastvrije Waaldijk. Is We misschien een netwerklobby? Een dike-marketing bedrijf?

En ehh, die betonnen rand langs de Waaldijk met al die betonnen plateaus ... gaat We daar ook de CO2 uitstoot van compenseren? Daarvoor moeten namelijk alleen al voor het stukje Gorinchem – Waardenburg 14.375 bomen worden geplant heeft een zeer deskundige, actieve Waaldijker uitgerekend. Misschien moet We daar midden in West Betuwe dan maar een mooi voedselbos van aanleggen. Met een rustpaviljoen waar de aanwonenden van de Waaldijk in de weekenden naar toe kunnen vluchten. Ver weg van de toeristen die in optocht langs de dijkhuizen scheuren en zich afvragen waar ze zijn: in Haaften? In Hellouw? In Tiel? Geen idee. De uniforme Waaldijk is namelijk zo ingericht door We dat het er overal hetzelfde uitziet. Dat heet uitstraling volgens We.

GroenLinks West Betuwe heeft tegengestemd op 28 september 2021 toen er toestemming moest komen voor de dijkverzwaring. Niet omdat GroenLinks tegen een veilige dijk is, maar omdat GroenLinks tegen slechte communicatie is. Omdat burgers door We ook toen al als individuen werden neergezet die alleen maar aan hun eigen belang denken. Maar dan vergist We zich: De Waaldijkers zullen met elkaar van zich laten horen omdat ze van de dijk houden. En deze niet door We laat exploiteren.

Lydi Groenewegen
Burgerlid GroenLinks

Op 15 februari om 20.00 uur is door gemeente West Betuwe een hybride vergadering gepland over de Gastvrije Waaldijk.
Voor elke keuze is aanmelden nodig via griffie@westbetuwe.nl
locatie : De Lingeborgh, Laan van Leeuwenstein 2, 4191NB Geldermalsen
digitaal : via Zoom